Dupa multa munca si teste mai mult sau mai putin reusite, nVidia a reusit sa-si lanseze propriile placi video compatibile DirectX 11. Acestea vin cu sase luni in urma modelelor lansate de AMD, pentru inceput doua la numar. Atat GTX 480, cat si GTX 470 folosesc GPU-ul Fermi, sau GF100, realizat in procesul tehnologic de 40 nm, si se adreseaza high end-ului.
Chipul grafic. Conform strategiei deja cunoscuta, nVidia se lanseaza intr-o noua generatie de GPU-uri cu un chip mare, performant si scump. Este evident ca aceasta strategie este putin inferioara celei de la AMD, care pleaca de la un chip mediu, mult mai ieftin.
Pentru ca un chip mare este mai usor supus erorilor de productie. Si cum TSMC a avut probleme cu procesul de 40 nm, randamentul este scazut. Totodata, un chip mare are nevoie de o durata mai mare de dezvoltare, fiind predispus intarzierilor. Ceea ce s-a cam si intamplat cu Fermi, GPU de 3.2 miliarde de tranzistori si 529 mm2.
Randamentul este atat de mic, incat nVidia nu si-a permis sa lanseze Fermi la potentialul maxim. Specificatiile au fost scazute, pentru a se obtine un numar mai mare de chip-uri functionale. In mod normal, Fermi are 512 Stream Processors. Impreuna 32 dintre ele formeaza un Streaming Multiprocessor, ce include si cate un motor PolyMorph (responsabil de geometrie si teselare), o unitate de functie speciala (pentru calcule matematice si interpolare) cu patru pipelines, patru unitati de texturare, si 64 KB L1 cache.
Patru Streaming Multiprocessor alcatuiesc un Graphics Processing Cluster, la nivelul caruia se afla un Raster Engine. Si sunt patru astfel de Graphics Processing Clusters, ce impart, intre ele si cu toate cele 48 ROP-uri, 768 KB L2 cache.
De la nivelul zero de dezvoltare s-a avut in vedere procesarea generala la Fermi. Si din aceasta cauza, GPU-ul exceleaza la procesare paralela, si tinde sa-si foloseasca toate unitatile componente. Pentru a asigura stabilitate datelor, placa beneficiaza de ECC (Error Correction Code), aplicat insa ceva mai neortodox (prin pierdere de memorie in loc de banda suplimentara). Iar 3D Vision Surround nu este suportat la acest moment. Calitatea graficii a fost un alt deziderat important pentru nVidia. Deci nu este surprinzator suportul complet pentru PhysiX, si nici dedicatia pentru teselare. Si in timp ce Radeon HD 5870 a ramas la AA 8x, Fermi a urcat la 32x. Dar sunetul este mai slab decat ce poate generatia HD 5000. Acum sa luam pe rand cele doua placi.
GeForce GTX 480 are 480 Stream Processors (un Streaming Multiprocessor dezactivat), 60 de unitati de texturare si 48 ROP-uri. Frecventele sunt de 700 MHz la nucleu (defapt la unitati de texturare, motoarele PolyMorph si Raster), 1400 MHz la Stream Processors, si 3700 MHz la cei 1.5 GB memorie GDDR5 pe 384 bits. Puterea de procesare se apropie de 1.35 TFLOPS. TDP-ul este semnificativ, de 250 W in full load si 47 W in idle.
Drept urmare vechea racire nu mai ajunge. In loc s-a implementat un nou cooler, cu cinci heatpipe-uri (dintre care una ascunsa), ce ocupa doua slot-uri si se incalzeste excesiv. Placa are o lungime de 10.5″ (267 mm), conectorii electrici sunt montati pe marginea sa de sus, si sunt unul in sase si altul in opt pini, iar pentru monitor standard gasim doua DVI-uri si un miniHDMI. Sursa recomandata trebuie sa aiba 600 W.
GTX 470 pe de alta parte are 448 Stream Processors, 56 unitati de texturare si 40 ROP-uri. Frecventele sunt de 607 MHz pentru nucleu, 1215 pentru Stream Processors, si 3350 pentru cei 1.25 GB memorie GDDR5 pe 320 bits. Puterea de procesare se apropie de 1.1 TFLOPS, TDP-ul in full load este de 215 W, iar cel idle este de 33 W.
Racirea este similara celei de la modelele high end ale generatiei trecute, lungimea placii este de 9.5″ (241 mm), conectorii electrici, de aceasta data doi de sase pini, sunt tot sus, iar port-urile sunt aceleasi. Pentru GTX 470 este recomandata o sursa de 550 W. nVidia nu a folosit memorii mai rapide din cauza unor probleme la controller-ul de memorie.
La capitolul performanta, noile placi video nVidia castiga in fata modelelor HD 5870 si respectiv 5850 de la AMD. Sporurile sunt de aproximativ 10 – 15 % si 2 – 8 %, insa sunt situatii cand HD 5850 este mai rapida decat GTX 480 (foarte rare, dar exista). Si se observa o tendinta de recuperare la rezolutii mai mari a GPU-urilor AMD. Insa nVidia conduce detasat la nivel minim al fps-urilor.
Si daca insa luam in considerare preturile, de 500 $ pentru GTX 480 si respectiv 350 $ pentru GTX 470, placile nVidia par si mai putin atractive. Si mai trebuie mentionat ca pana pe 12 aprilie 2010 va fi practic imposibil sa cumparati un Fermi.
Sursa: arenait.net
0 comentarii
Trimiteți un comentariu